باقی ماندن پلان یک شکل پس از extrude کردن آن
به صورت پیش فرض پس از اینکه یک پلان را توسط دستور extrude ارتفاع می دهیم ، شکل اصلی پاک شده و یک حجم سه بعدی ایجاد می گردد که اگر از شکل قبلی کپی تهیه نکرده باشیم ، بازگردادندن پلان شکل اولیه بسیار مشکل و در برخی موارد دردسر ساز و ناممکن است. برای این کار پیشنهاد می گردد که قبل از شروع هر عملیات سه بعدی ، متغییر سیستمی delobj را اجرا کرده و مقدار آن را صفر قرار می دهیم. حالا اگر یک پلان extrude کنیم و حجم ساخته شده را جابجا کنیم ، خواهیم دید که پلان دو بعدی قبلی در زیر حجم سه بعدی شده باقی مانده است.
وجود برخی خطوط نامعلوم در نقشه ها که با پاک کردن آنها ، بخشی از اندازه گذاری ها یا تمام اندازه گذاری های انجام شده پاک می گردند.
در این حالت به مسیر زیر رفته و شکل فلش های خطوط اندازه گذاری را تغییر می دهیم.
در اصل این حالت یک قابلیت جالب می باشد که می توان با ساخت یک بلوک و معرفی آن در بخش فوق با انتخاب گزینه ی user arrow، می توان بلوک مورد نظر را به عنوان شکل فلش قرار داد. ولی برخی که قبلا این کار را با عدم آشنایی انجام داده اند و کار را ناقص رها کرده اند ، باعث شده اند که شکل فلش ها تغییر یافته و در محل نامشخصی و به شکل بلوک ساخته شده قرار گیرند.
تجزیه ی متن های نوشته شده به حروف تشکیل دهنده ی آنها
می دانیم که نمی توان توسط دستور explodeمتون نوشته شده را تجزیه کرد. برای این منظور از مسیر زیر استفاده می کنیم. البته باید توجه داشت که نوار منوی expressدر نسخه های پایین تر اتوکد به شرطی وجود دارد که هنگام نصب
اتوکد گزینه ی fullرا انتخاب کرده باشیم.
Express > text > explode text
بزرگ کردن آیکون های نوار ابزار
برای این کار به مسیر زیر می رویم و تیک گزینه ی use large buttons for toolbarsرا می زنیم
Tools > options > display > window elements
تغییر جهت بزرگنمایی با چرخاندن ماوس
به طور پیش فرض ، با چرخاندن چرخ ماوس به سمت جلو ، تصویر بزرگ می گردد ( zoom in) و بالعکس. ولی با اجرای متغییر سیستمی zoomweelو وارد کردن مقدار یک ، این اتفاق برعکس خواهد بود.
تنظیم سرعت بزرگنمایی با چرخش موس
با اجرای متغییر سیستمی zoomfactorو وارد کردن عددی بین 3 و 100 می توان سرعت بزرگنمایی را کم و زیاد کرد. لازم به ذکر است که عدد پیش فرض اتوکد 60 می باشد.
در برخی نقشه ها هنگام کپی کردن یا جابجا کردن یک فایل درون یک نقشه یا نقشه دیگر ، برخی اندازه ها در جای خود قرار نگرفته و به سمتی پرت شده یا کشیده می شوند. برای حل این مشکل ، دستور dda را اجرا کرده و تمام نقشه را انتخاب می کنیم.
بسیاری از تنظیمات برنامه اتوکد با کمک متغیرهایی با نامهای از پیش تعریف شده کنترل میشود. معمولا برنامه نویس ها از این متغیر ها در متن برنامه های خود استفاده می کنند. همچنین میتوان از برخی از این ها در ماکرو نویسی هم کمک گرفت.
بسیاری از کسانی که به طور حرفه ای از اتوکد استفاده میکنند ترجیح میدهند بجای یاد گیری محل دگمه های صفحات پیچیده و تو در توی تنظیمات اتوکد از این متغیر ها در خط فرمان استفاده کنند. به عنوان مثال در ترفند قبلی با متغیر PREVIEWEFFECT آشنا شدید.
در خط فرمان دستور SETVAR را تایپ کرده و سپس علامت سوال (؟) را تایپ کرده و اینتر کنید
، سپس علامت * را تایپ کرده و اینتر کنید. در اینجا با زدن دگمه F2 میتوانید فهرست تمامی متغیر های برنامه اتوکد را مشاهده کنید
،
همچنین می توانید فهرست تمامی این متغیر ها را در پنجره System Variables مشاهده کنید. برای این کار از دستور SYSVDLG در خط فرمان استفاده کنید.
قبلا تعدادی از این متغیر ها را توضیح دادم. ولی نکته : تعدادی متغیر هستند که در کمتر کتابی به آنها اشاره شده و همچنین تعدادی از آنها غیر قابل تغییر هستند. شاید در نسخه های آینده اتوکد این متغیر ها فعال شوند.
با اَرگان معماری همراه باشید در زیر تعدادی از آنها را نام میبرم (ممکن است برخی از این ها در نسخه اتوکد شما عمل نکند) :
• LINFO_ : شماره سریال قفل سخت افزاری شما را نشان میدهد
تذکر : برای عمل کردن این متغیر در خط فرمان این عبارت را عینا تایپ کرده و اینتر کنید (علامت پرانتز ها حتما باید باشند) :
• SERVER_ : مشخص کننده لایسنس شبکه. قبل از تایپ دستور باید خط زیر(Underline) را تایپ کرده باشید.
• PKSER_ : شماره سریال اتوکد. قبل از تایپ دستور باید خط زیر(Underline) را تایپ کرده باشید.
• VERNUM_ : ورژن شناسه اتوکد. قبل از تایپ دستور باید خط زیر(Underline) را تایپ کرده باشید.
• ENTMODS : مقدار این متغیر متناسب با انجام هر عملیاتی در ترسیم افزایش میابد.
• GLOBCHECK : این متغیر جهت کنترل نحوه نمایش پنجره های DCL (مخفف :dialog control language) هست. از DCL در توابع لیسپ برای تعین نحوه نمایش پنجره ها استفاده میشود.
• MILLISECS: شمارش گر میلی ثانیه (از نسخه 2002 به بعد)
• NOMUTT: اگر مقدار این متغیر صفر باشد کلیه پیغام های
اتوکد پنهان میشوند.
• QAFLAGS: مقداری بین 0 تا 32767 قبول میکند! این متغیر ناشناخته است! با تغییر آن ریسک نکنید!
• SHORTCUTMENU: جهت افزایش کارآیی برای مواردی که نیاز به کلیک های طولانی هست کاربرد دارد.
• SPACESWITCH: مقدار این متغیر میتواند صفر یا یک باشد. و کاربرد آن فعال کردن امکان سوئیچ با دبل کلیک از محیط model به paper و برعکس میباشد.
• APBOX: ناشناخته!
• ACGIDUMPMODE: ناشناخته!
• LAZYLOAD: ناشناخته!
• MACROTRACE: ناشناخته!
• MAXOBJMEM: ناشناخته!
• CPUTICKS: متغیر Read-Only ناشناخته!
• QAUCSLOCK: ناشناخته!
• ADCSTATE: وضعیت پنجره Design Center را نمایش میدهد. اگر این پنجره باز باشد مقدار این متغیر 1 و اگر بسته باشد صفر است. (پنجره Design Center با کمک میانبر CTRL+2 باز یا بسته میشود.)
• AUXSTAT: تعین وضعیت دستگاههای جانبی متصل به سیستم. (به عنوان مثال دیجیتایزر)
• ENTEXTS: جهت محاسبه فضای ترسیم.
• ENTMODS: مقدار این متغیر با انجام هر عملیات روی اشیا زیاد میشود.
البته توضیح برخی از این متغیر ها را خودم حدس زدم! در خیلی از فرومها و سایتها اگر دقت کرده باشید هیچ توضیحی جز اینکه اینها اسرار اتوکد هستند گفته نشده!
دلیل نبود این متغیر ها در فهرست متغیرهای برنامه اتوکد بدلیل آپدیت نبودن فایل sysvdlg.dat اتوکد هست.
گویا از ورژن 2006 به بعد این فایل اتوکد در بسته های شرکت اتودسک فراموش شده آپدیت شود!
خط چین در اطراف شی در اتوکد
در اتوکد 2007 امکانی به کاربر داده شده که وقتی نشانگر موس خود را روی یک شی قرار دهید آن را به صورت خط چین همراه با هاله ای (Highlight) در اطراف آن را مشخص میکند. این امر در پیدا کردن اشیا قبل از انتخاب آنها بسیار مفید است.
ولی وقتی فایل ترسیمی سنگینی داشته باشید و یا اشیا انتخابی دارای جزئیات فراوانی باشند٬ همین افکت ساده برای شما دردسر بزرگی میشود.
برای غیر فعال کردن این حالت و بازگشت به روش کلاسیک میتوانید مقدار متغیر PREVIEWEFFECT را صفر قرار دهید (به طور پیش فرض 2 هست). در این حالت فقط شی مورد نظر به صورت خط چین نمایش داده میشود.
همچنین میتوان این تغییر را از طریق Options > Selection > Visual effects > Selection preview هم انجام داد:
• Dash : پیش نمایش به صورت خط چین – متغیر صفر (فشار کمتری روی سیستم شما می آورد)
• Thicken : پیش نمایش به صورت خط پر رنگ و ضخیم – متغیر 1
• Both : نمایش هر دو وضعیت بالا به طور هم زمان (پیش فرض اتوکد) – متغیر 2 (در ترسیم های سنگین پیشنهاد نمیشود)
میتوانید با کلیک کردن روی دگمه Advanced options کنترل بیشتری روی نحوه تاثیر این افکت روی اشیا مختلف داخل ترسیم داشته باشید. به عنوان مثال میتوانید حالت پیش نمایش برای هاشور ها را حذف کنید.
خارج شدن از اتوکد از نوع دیگر
برای خارج شدن از اتوکد می توان با Alt+F4 خارج شد ولی راه های دیگری وجود دارد از جمله فرمانexit و quit و همچنین Alt+Q میباشد
فهمیدن از مدت شروع ترسیم تا حال
گاهی اوقات می خواهیم بفهمیم که چقدر در روی یک نقشه کار کرده ایم.
در خط فرمان time را اجرا می کنیم و در قسمت Total editing time می توانید دید که مدت زمان به روز و ساعت و دقیقه و ثانیه ثبت شده است
، در ضمن مشخصاتی از قبیل تاریخ ساخته شدن فایل و تاریخ آخرین ویرایش و مدت زمان باقی مانده تا ذخیره خودکار نشان می دهد.
حذف نقطه های موقت هر هنگام ترسیم
شاید زیاد به این مورد برخورد کرده باشید که در هنگام ترسیم مشاهده می شود نقاط موقت بر روی صفحه نمایش به وجود آمده است که مزاحم طراحی می شود با حرکت دادن صفحه و یا دستورredrow از بین میرود که در اصطلاح (blip) گفته می شود.
برای غیر فعال کردن این خصیصه در خط فرمان Blipmode را تایپ نموده و enter را می زنیم و سپس مقدار ۰ را وارد می کنیم . از این به بعد دیگر نقاط را نخواهیم دید.
تکرار فرمان به صورت خودکار
برای اینکه فرمانی را به صورت متعدد و پشت سرهم انجام دهید مطمئنا مقداری سخت خواهد بود (مخصوصا فرمان های طولانی)
برای مثال فرمان move را می خواهید به صورت متعدد اجرا و ترسیم را تغییر دهید .
در خط فرمان multiple را اجرا نموده و در خط بعد فرمان move که می خواهید به صورت پشت سر هم اجرا شود را فقط تایپ کنید.
بازگردان اختیارات راست کلیک به
اتوکد ۱۴ و ماقبل
کسانی که با اتوکد ۱۴ و یا قبل از آن به صورت حرفه ای کار کرده باشند یکی از تغییراتی که بسیار محسوس و در دسر ساز می باشد راست کلیک است (که برای خودم واقعاً دردسر بود)
در اتوکد ها قدیمی راست کلیک برابر enter بود ولی در اتوکد ۲۰۰۰ به بعد اختیارات خاصی در آن گنجانده شده است.
حال برای بازگرداندن به حالت اتوکد های قدیم و اتوکد جدید (جوری که هر دو طرف راضی باشند) در منویtools>options و در سر برگ user preferences روی دکمه Right-click customization کلیک کنید (در اتوکد ۲۰۰۴) تیک turn on time-sensitive right click را فعال نموده و apply & close را فشار دهید
از این به بعد اگر شما راست کلیک نمایید فرمان قبلی اجرا می شود و اگر چند لحظه راست کلیک را نگه دارید اختیارات نمایان می شود.
به دست آوردن مساحت و محیط ترسیم
اتوکد برای به دست آوردن مساحت بسیار قوی است و به راحتی می توان نمودارها و چند ضلعی ها را مساحی نمود.
برای تعیین مساحت یک ترسیم در خط فرمان area را تایپ نموده و سپس گوشه های ترسم را تک تک انتخاب می کنیم. راه بسیار ساده تری برای تعیین مساحت ترسیمات بسته و زیر منحنی به شرح زیر است ابتدا در خط فرمان bo را اجرا کرده و در پنجره ظاهر شده روی دکمه pick point کیک کرده و نقطه ای درون ترسیمات را مشخص می کنیم و دکمه enter را می زنیم . حال ترسیم به صورت به هم پیوسته است و فرمان area را اجرا کرده و در خط فرمان O را تایپ می کنیم و گوشه ای از ترسم را مشخص می کنیم حال محیط و مساحت ترسیمarea = و محیط = Perimeter را مشخص می کند.
در ضمن اگر بخواهید جند ترسیم را با هم جمع کنیم می توان: ابتدای اجرای دستور گزینه add را انتخاب و سپس ترسیم را مساحی کرده و در آخر مشاهده می کنید که از فرمان خارج نشده و ترسیم بعدی را وارد کرده و مجموع دو ترسیم را در قسمت Total area نشان می دهد.
پیوسته کردن چند خطی (line)
یک تریسم با فرمان line درست کردیم و حالا می خواهیم آن را به هم پیوسته کنیم
ابتدا فرمان pedit را اجرا کرده و چند خطی را انتخاب و در مرحله بعد J را تایپ کرده و از فرمان خارج می شویم
حال چند خطی به pline تبدیل شده است.
چند فرمان از اختیارات اتوکد
فرمان fill : این فرمان برای نشان دادن اجسام توپر و خط های ترسیم شده با ضخامت است. در حالت onاجسام توپر را نشان می دهد و در حالت off اجسام را توخالی نشان میدهد و چاپ می کند.
فرمان qtext : این فرمان برای نمایش نوشته ها در تمامی حالات است . در حالت off نوشته ها نمایش داده می شوند و در حالت on نوشته ها فقط به صورت یک قاب نمایش داده و چاپ می شود
فرمان filedia : این فرمان برای نشان دادن پنجره های کاربری است (مانند پنجره open و یا options). در حالت on یا ۱ پنجره ها نمایش داده می شوند و در حالت off پنجره ها نمایش داده نمی شود و فقط از طریق خط فرمان دنباله داد.
کسانی که با نرم افزار های ترسیمی دیگر کرده باشند و بخواهند با
اتوکد کار کنند اولین چیزی که به چشم می خورد رنگ سیاه پس زمینه است .
برای تغییر این رنگ از منوی Tools>Options را انتخاب می کنیم و در سر برگ Display روی دکمهColor کلیک کنید
، در پنجره ظاهر شده در منوی کشویی color رنگ مورد نظر را انتخاب می کنیم.
غیر فعال کردن فایل های پشتیبان
برای غیر فعال کردن فایل های با پسوند bak که به صورت اتوماتیک به همراه فایل به وجود می آید در خط فرمان isavebak را اجرا کرده و ۰ را وارد می کنیم.
دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...
Leave a reply