هر چند که توجه به شاخصه های معماری آمریکای جنوبی در معماری مازانتی شباهتی به شیوه بومی گرایی در آثار "روجلیو سالمونا"، دیگر معمار بنام کلمبیایی ندارد اما با این وجود پیوندی عمیق میان پروژه های وی و بسترهای قرارگیری آنها احساس می شود. در این خصوص می توان به کتاخانه " اسپانا " واقع در مدلین کلمبیا، اشاره نمود که در آن تمامی ویژگی های معماری مازانتی به وضوح قابل مشاهده می باشند. در لبه کوهستان منطقه " سانتو دومینگو " در شهر مدلین، مازانتی سه تخت سنگ مصنوعی را به عنوان سمبل و نشانه ای شهری، فارغ از بافت مسکونی اطراف و کیفیت نامناسب آن، استوار بر فراز شهر جانمایی کرده است.
توپوگرافی شهر مدلین در واقع جزئی از هویت این شهر به شمار می رود و طرح مازانتی نیز با ساختار سنگی خود و نیز نحوه جای گرفتن و منطبق ساختن خود در دل توپوگرافی به بخشی از آن بدل گردیده است. این مجموعه که شامل پارکی عمومی در دامنه کوه و ساختمان کتابخانه می باشد درنگاه اول نشان از توسعه مدرن شهری دارد و دیری نپاییده که حال و هوای بستر وبافت اطراف را به شدت ارتقا بخشیده است. بدین ترتیب این مجموعه نیز در زمره آثاری قرار می گیرد که فراتر از گنجاندن برنامه های ازپیش نوشته شده، درجهت اعتلای بافت و همسایگی های اطراف، تاثیری به سزا داشته است.
ایده اولیه در طرح بنا، خلق فضایی متفاوت از جهان پیرامون آن بوده که در آن مخاطب فارغ از حال و هوای بیرون، در محیطی گرم و روشن از نور طبیعی فرصتی برای مطالعه بیابد، این امر نگاه بسته و محدود پروژه به شهر که در قالب بازشوهایی کوچک تعریف شده و نیز نورگیری بنا از سقف را توجیه می کند. این مجموعه سنگی در سه حجم مجزا سامان دهی شده است: کتابخانه، مرکز ارتباطات و سالن همایش و آمفی تئاتر که در تراز همکف توسط صفه ای کشیده به یکدیگر مرتبط شده اند.
دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...
Leave a reply