به گزارش ارگان معماری: موزه ویترا در سال 1989 به در خواست مدیر عامل شرکت Rolf Fehlbaum طراحی
شد. تمرکز اصلی موزه بر مبلمان و طراحی داخلی افرادی همچون؛ چارلز و ری ایماس، جرج
نلسون، آلوار آلتو، ورنر پانتون، دیتر رامس، ریچارد هوتن و میکائیل تونت بود.
معمار مدرن این موزه فرانک گری بود. این
مجموعه شامل؛ موزه ویترا، سالن ساخت و تولید قطعات مبلمان ها و کارخانه ای خصوصی بود.
وقتی حجم بنا را مشاهده می کنیم، به سادگی متوجه می شویم که این بنا، از آثار فرانک
گری می باشد. ساختمانی مجسمه وار در سبک شالوده فکنی که از مصالح گچ سفید و آلیاژی
از تیتانیوم و روی تشکیل شده است.
فرانک گری در مورد این بنا می گوید:
"من عاشق فرم ها هستم و هنگامی که در حال اسکیس و طراحی هستم، به بهترین حالت
فرم ها می رسم. و هرگز برای من رخ نداده که بعدا و در حین ساختن بنا، به آن فرم خاص
برسم. مثل کاری که در ویترا آلمان کردم و از "هیچ چیز" بنایی را ساختم".
موزه ویترا در زمینی به مساحت هشت هزارمتر
مربع ساخته شد؛ که یکی از بزرگترین مجموعه مبلمان های جهان می باشد که حتی قطعاتی از
دوره ها و سبک های گذشته و قرن نوزدهم تا به امروز در آنجا یافت می شود.
ارتباط بین موزه و دیگر قسمت ها توسط پلی
است که مخاطب را به فضاهای تولید، نمایشگاهی، اتاق های چند منظوره و دفاتر اداری می
رساند. این بنا توسط درختان گیلاس احاطه شده است که بر زیبایی بنا افزوده است. پال
هیر (Paul Heyer)، منتقد معماری، اولین تجربه اش از این
بنا را اینگونه توصیف می کند: "چرخش مداوم بر روی سطح خارجی در فرمی سفید رنگ،
با فضاهای داخلی فعال و پویا، که ظاهری پیچیده دارد."
دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...
Leave a reply